torsdag, november 09, 2006

I blickfånget.

Att synas är det viktigaste i dagens samhälle. Om du inte syns är du inte någon.

Inom företagsvärlden är det inte främst en person som ska synas även om det är viktigt med en stark personlighet utåt. Det väsentligaste verkar ändå vara en fräsig logga som man kan exponera ofta och gärna. Även en tydlig företagsprofil är betydelsefull numera så man kan slå sig in i en egen nisch. Exempelvis att visa upp att man är miljömärkt och att det är billigt eller liknande.

I matvaruaffären så säljer den vara som står i ögonhöjd bättre än en vara nere vid golvet. Undrar om affärerna erbjuds provision om de placerar en produkt på en bättre plats?

Jag har full förståelse för detta eftersom om man får in sin logga i folks medvetande inbillar man sig att deras produkter är bättre eftersom man känner igen dem. Människan är ett vanedjur och om vi lyckas inbilla någon att han är van att använda ett märke eller se en logga så blir det mer troligt att hon betalar för att få detta märke.

Företagen lägger ner miljoner på att ha en modern och originell logo. Det finns företag som lever endast på att sätta sin logo på olika produkter. Ta Ericsson som exempel, de har nästan ingen egen tillverkning utan allt ligger ute på andra företag som T.ex. monterar kretskorten eller McDonalds som inte har någon egen restaurang utan hyr ut sitt koncept till alla som vill starta ett eget McD.

Det måste vara målet för alla företag att kunna sälja sitt varumärke utan att faktiskt producera någonting alls. I slutändan räcker det med att de har en kille som sitter på toppen och bestämmer vad företaget ska satsa på för produkter och sedan klistra dit sina logotyper.

Nästan som på den tiden då Volvo cheferna sprang runt i utställningshallen och klistrade på nollor på sina nya S4 och S7 modeller efter påtryckningar från Audis håll.

Det är en roande tanke att kostymnissarna springer med klistermärken nere på golvet för att inte stöta sig med stora tysken. Fast det är klart inte helt samma sak men väl värt att nämnas.

*Om någon minns varför Volvo vek ner sig för Audi i det här fallet är ni välkomna att upplysa mig om det.*